پيكان سرافراز باشي - نوشته (رضا نادم)
با سلام و عرض احترامات فائقه (غير آتشين)
بنده ممدلي شوفر باسابقه و مالك خودرو معروف و مشهور موسوم به ماشين مشتي ممدلي هستم. نظر به شيطنت بدخواهان و تلويزيون‌هاي بي‌رونق آن ور آبي در جا انداختن ترانه‌اي مبتذل و مستهجن مربوط به ماشين اينجانب با افت شديد مسافر مواجه شده و ماشينم نيز به عنوان مصداق خودرو فرسوده اعلام شده است.
اما بنا به گواهي شاهدان عيني و عادل كه امضاي آنان به پيوست ارائه شده است پيكان مدل 48 بنده با 40 سال سن از برخي خودروهاي جديد با عمر 5 سال سرحال‌تر و قبراق‌تر است. بنابراين ضمن اعلام مراتب اعتراض شديد نسبت به همه كساني كه با سياه‌نمايي سعي در ترسيم چهره‌اي مشوش از چهره محصولات وطني و سنتي را دارند اعلام مي‌دارم كه:
1- بشكند ديفرانسيل بي‌روغن آن ماشيني كه خالصانه و بي‌توقع، شب و نصف شب در شادي و عزا، دست‌اندازها و چاله‌هاي آسفالت اين خيابان‌ها را براي خوشايند صاحبانش بالا و پايين مي‌رفت و امروز به بهانه بالا رفتن سن و كهنه شدن پلاك، به طمع وام بانكي و يك اتول ژيگول... روانه محل‌هاي بازيافت خودرو مي‌شود.
2- پيكان‌ها ساليان سال است كه در اين خيابان‌ها تردد مي‌كنند و آبا و اجدادشان معلوم است. كدام عقل سليمي حاضر مي‌شود اختيار چرخ ماشين خود را به دست فرمان اتومبيلي بدهد كه معلوم نيست كي و كجا و در چه وضعيتي آن را طراحي كرده است. بنده يك زاپاس چهل وصله پيكان خود را به صد تا رينگ اسپورت اتومبيلي كه معلوم نيست اصل و نسبش از كه و كجا باشد نخواهم داد. يك وجب آنتن سرحال و بلند پيكان 36، شرف دارد به دو متر آنتن خوابيده ناتوان آبروبر اين ماشين‌هاي 70 ميليوني.
3- در حالي كه درصد بسيار زيادي از وام‌هاي بانكي قطع شده‌اند، ارائه وام خودرو براي تغيير ذائقه مردم از اتومبيل ايراني به خودرو خارجي نشان از يك مهندسي ناشيانه و هدفدار در هدايت نظرات مردم دارد. آقايان اگر دوست دارند وام بدهند، يك وامي بدهند كه بتوانيم در اين ركورد اقتصادي آمريكا يك آلونكي براي ضعيفه تهيه كنيم، نه اينكه همين ماشين محبوب و نوستالژيك خودمان را بدهيم و به جاي آن، خودرو نسل جديد آتش سر خود تحويل بگيريم.
4- به تازگي در اخبار غير رسمي شنيده‌ام كه در توليد... از نوع كاغذ ديواري به جاي بدنه استفاده مي‌شود. خواستم از مقام محترم وزارت صنايع درخواست كنم در صورت امكان يك اتاق امن براي اين خودرو طراحي و اجرا شود.
5- درست است كه خودرو بنده بوق و صندلي ندارد، صندلي‌هايش فاقد هنر هستند و از شيشه و در و پنجره و داشبورد بي‌بهره است، اما من از اين صندلي و بوق مي‌پرسم: آيا شما ماشين را هدايت مي كرديد؟ آيا باتري و كاپوت و شبرنگ صندوق عقب بيكار نشسته بودند تا شما خودرو را هدايت كنيد؟ پس  چرا برخي ضعف‌هاي كوچك ماشين لوكس و شيك من را با غرض ورزي فرياد مي‌زنيد؟
رضا نادم
***
سلام جناب ممدلي
از نامه شما و نظرات دلسوزانه و خيرخواهانه شما سپاسگزارم. متأسفانه همان‌گونه كه اشاره كرديد مردم ما اصولاً در اكثر موارد زياده‌خواه هستند و گاهي اوقات بايد توجه‌شان را به زود به بعضي چيزها جلب كرد. پيشنهاد شخصي من اين است كه پيكان‌هاي عزيز و خودروهاي مورد ادعا همه در يك اقدام هماهنگ تصميم بگيرند «ريپ» بزنند تا رانندگان دچار رعشه شده و تحرك بدنشان زياد شود بلكه سر عقل بيايند. بيشتر از اين هم هر چه بگوييم، انگار نگفته‌ايم، چون چاپ نمي‌شود. پس همين كه نامه‌تان را تمام و كمال چاپ كرديم، خوش به حالتان باشد.

منبع :وبلاک مسعود میرجلیلی
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا